Termomodernizacja budynku KMP w Zielonej Górze
Geneza projektu
Budynek Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze przy ulicy Partyzantów 40 został wybudowany w latach 50-tych ubiegłego wieku w przestarzałej technologii. Nie spełniał obowiązujących norm cieplnych, m.in. z uwagi na jednowarstwowe ściany, nieszczelną stolarkę okienną, zdekapitalizowaną instalację centralnego ogrzewania.
Te mankamenty techniczne obiektu skutkowały m.in.zwiększonym zapotrzebowaniem na ciepło w obiekcie, a co się z tym wiąże:
- wysokim zużyciem energii cieplnej pochodzącej ze źródeł nieodnawialnych (gaz ziemny, paliwa stałe),
- niskimi standardami cieplnymi budynku.
Pierwsze prace termomodernizacyjne w budynku realizowano w latach 2007-2009 i dotyczyły one m.in. wymiany stolarki okiennej, ocieplenia stropodachu, docieplenia budynku oraz wykonania części prac związanych z wymianą instalacji c.o.
Koszt tych prac został poniesiony przez Komedę Wojewódzką Policji w Gorzowie Wlkp. z wykorzystaniem środków w ramach Programu Modernizacji Policji.
Do wykonania w roku 2009 i pierwszym kwartale 2010 pozostała wymiana instalacji c.o. oraz montaż kolektorów słonecznych i pompy ciepła wspomagającej podgrzewanie wody użytkowej.
Cele:
- poprawa termoizolacyjności obiektu użyteczności publicznej, tj. Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze,
- dostosowanie budynku do obowiązujących norm cieplnych,
- zmniejszenie emisji szkodliwych substancji przedostających się do powietrza na terenie Zielonej Góry,
- poprawa estetyki otoczenia,
- zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych,
- poprawa warunków życia mieszkańców miasta i regionu,
- tworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju regionu poprzez utrzymanie jakości powietrza w Zielonej Górze,
- propagowanie idei zastosowania energii odnawialnej,
- wzrost akceptacji społecznej dla integracji Polski w ramach struktur Unii Europejskiej
Charakterystyka projektu
W ramach projektu przeprowadzono budowlano - montażowe prace termo modernizacyjne obejmujące:
a) demontaż istniejącej instalacji centralnego ogrzewania opartej na grzejnikach żeliwnych oraz rurach stalowych i wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania opartej na grzejnikach płytowych, rurach miedzianych i PP.
Nowa instalacja pokrywać będzie zapotrzebowanie na ciepło dla potrzeb C.O oraz wentylacji pomieszczeń.
b) montaż układu solarnego na dachu budynku KMP w Zielonej Górze oraz montaż pompy ciepła na terenie otwartym w obrębie węzła cieplnego.
W ramach projektu zmodernizowano system podgrzewania ciepłej wody użytkowej dla pracowników KMP w Zielonej Górze wykorzystując odnawialne źródła energii dzięki zastosowaniu kolektorów słonecznych i pompy ciepła. Wcześniej źródłem zasilania budynku w ciepło był węzeł cieplny z EC Zielona Góra.
Dostarczał on ciepło dla potrzeb centralnego ogrzewania oraz dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej. Od teraz w okresie letnim ciepła woda podgrzewana będzie w pierwszej kolejności przez kolektory słoneczne a w dni pochmurne przez istniejący węzeł cieplny lub alternatywnie powietrzną pompą ciepła.
W okresie zimowym kolektory słoneczne będą służyły do wstępnego podgrzewania wody ciepłej w zbiornikach akumulacyjnych. Podgrzewanie do właściwej temperatury następować będzie przez wymienniki z węzła cieplnego lub alternatywnie z pompy ciepła.
Zamontowany system solarny jest zasilany przez 30 kolektorów słonecznych powiązanych w baterie po 5 kolektorów. System został zamontowany na dachu budynku za pomocą odpowiedniej konstrukcji wspierającej.
Rezultaty
Przeprowadzenie zaplanowanych prac termomodernizacyjnych w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze wymiernie wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energię cieplną wytworzoną w sposób konwencjonalny, dzięki czemu zmniejszy się emisja głównych zanieczyszczeń powietrza (dwutlenku siarki, tlenku azotu, tlenków węgla, pyłu) oraz dwutlenku węgla. W konsekwencji wpłynie to na poprawę jakości powietrza w Zielonej Górze, a co się z tym wiąże, poprawie ulegną również warunki życia mieszkańców miasta.
Finansowanie projektu
Całkowita wartość projektu wyniosła 1 822 062,72 PLN.
Projekt w 85% został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Środki własne pozyskano w ramach tzw. rezerwy celowej budżetu państwa przyznanej Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. decyzją Ministra Finansów nr 48/126/2009 z dnia 21 maja 2009r. o zapewnieniu finansowania przedsięwzięcia pt. „Termomodernizacja Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze”.
Podsumowanie
Miejscem realizacji inwestycji jest Zielona Góra. Badania emisji zanieczyszczeń przeprowadzane na terenie miasta wykazują, iż ich stężenia nie przekraczają obowiązującego poziomu dopuszczalnego. Na podstawie wyników pomiarów emisji zanieczyszczeń obszar miasta zaliczono do klasy A. Dlatego też szczególnie istotnym staje się utrzymanie poziomów substancji w powietrzu poniżej dopuszczalnych. W celu zachowania standardów jakości powietrza wskazane jest m.in. stosowanie termomodernizacji (szczególnie obiektów użyteczności publicznej oraz starej zabudowy mieszkaniowej), która powoduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń poprzez zmniejszenie zapotrzebowania ciepła dla tych obiektów. Badania bowiem wskazują, że najwięcej zanieczyszczeń do atmosfery na terenie miasta jest wprowadzanych przez sektor zaopatrzenia w energię.
Konferencja podsumowująca projekt pn. „Termomodernizacja budynku Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze”
12 maja w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze odbyła się konferencja podsumowująca projekt: „Termomodernizacja budynku Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze”.
W spotkaniu wzięli udział: Wicemarszałek Województwa Lubuskiego, Pani Elżbieta Polak, Prezydent Zielonej Góry, Pan Janusz Kubicki oraz Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji, Pan insp. Krzysztof Kowalczyk, Zastępca Komendanta Miejskiego Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze, Pan mł.insp. Mirosław Zienkowicz, a także przedstawiciele Policji oraz wykonawcy inwestycji.
Celem przedsięwzięcia było dostosowanie budynku do obowiązujących norm ciepła, a także zminimalizowanie zanieczyszczenia powietrza na terenie Zielonej Góry.
Termomodernizacja budynku Komendy Miejskiej pozwoli również na zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych dzięki zamontowaniu kolektorów słonecznych i pomp ciepła wspomagających ogrzewanie ciepłej wody w budynku.
W okresie letnim woda podgrzewana będzie przez kolektory słoneczne, a w dni pochmurne poprzez istniejący węzeł cieplny lub alternatywnie powietrzną pompę ciepła. System solarny będzie zasilany przez 30 kolektorów słonecznych powiązanych w baterie po 5 kolektorów. Dzięki wykonanym w ramach tej inwestycji pracom termomodernizacyjnym, zmniejszy się zapotrzebowanie na energię cieplną, a także emisja zanieczyszczeń powietrza.
Projekt został dofinansowany w 85 procentach przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Całkowita wartość projektu to 1 807 532,52 zł.