„Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej"
Projekt pn. „Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
W dniu 15 czerwca 2020 r. Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie podpisała Porozumienie Finansowe nr 84/PL/2020/FBW dotyczące projektu nr PL/2020/PR/0084 „Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej” dofinansowanego ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Przedmiotowy projekt realizowany jest przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie – Beneficjenta – Lidera projektu, Komendę Wojewódzką Policji w Gorzowie Wielkopolskim – Partnera Projektu oraz partnerów stowarzyszonych, deklarujących potrzebę realizacji projektu m.in.: Państwową Agencję Atomistyki w Warszawie, Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie, Prezydium Policjiw Neubrnadenburgu, Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie.
Celem projektu jest zwiększenie efektywności realizacji zadań na wszystkich szczeblach zarządzania kryzysowego w przypadku groźby zaistnienia lub zaistnienia zdarzenia
o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym w województwie zachodniopomorskim
i lubuskim.
Zakres projektu
W ramach niniejszego projektu Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wlkp.
wraz z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie, planuje zrealizować następujące działania:
Działanie 1 - Modernizacja wraz z doposażeniem Centrum Operacyjnego w Gorzowie Wlkp.
Działanie 2 - Zakup niezbędnego sprzętu do realizacji projektu.
Działanie 3 – Wspólne, wielostronne ćwiczenia praktyczne wraz z konferencją podsumowującą ćwiczenie.
Działanie 4 – Kampania informacyjno – promocyjna i rozpowszechnianie rezultatów projektu.
Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się nie tylko do sprawniejszego
i efektywniejszego działania Policji, ale również do usprawnienia działających systemów
do analizowania i identyfikowania zagrożeń, w tym Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń
i Alarmowania (do którego należy Policja) oraz tworzenia systemów informacji o poważnych awariach, które umożliwią skrócenie czasu reakcji w przypadku wystąpienia tych zagrożeń. Ponadto, w celu zwiększenia sprawności działania systemu ograniczania skutków zagrożeń zakupiony sprzęt specjalistyczny będzie mógł być wykorzystywany na terenie obu partnerskich województw (województwo zachodniopomorskie i lubuskie). Należy zauważyć, iż przedmiotowy projekt dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie oraz KWP
w Gorzowie Wielkopolskim jak i dla jednostek organizacyjnych Policji w całym kraju jest projektem pionierskim, który z powodzeniem będzie mógł być realizowany także
w pozostałych województwach.
Finansowanie projektu
Wartość całego projektu wynosi 10 248 923,00 zł., w tym dofinansowanie z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego wynosi 7 686 692,25 zł.
Wartość projektu Partnera – KWP w Gorzowie Wlkp.: 3 474 753,00 zł, w tym dofinansowanie: 2 606 064,75 zł.
Projekt jest realizowany w okresie od 1 czerwca 2020 r. do 31 maja 2022 r.
Realizacja projektu
Koniec maja 2021 roku to swoisty półmetek projektu pod nazwą „Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej” dofinansowanego ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Lubuscy policjanci w codziennej służbie na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców korzystają już z nowoczesnego sprzętu oraz rozwiązań technicznych, które mają na celu zwiększenie efektywności realizacji zadań służbowych.
W tym wypadku zadań związanych z zarządzeniem kryzysowym, w przypadku zaistnienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, czy sabotażowym.
Zmodernizowane pomieszczenia Centrum Operacyjnego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim oraz zakupione specjalistyczne pojazdy służbowe to kolejny krok polskiej Policji ku nowoczesności, ale przede wszystkim narzędzia służące profesjonalnemu wykonywaniu zadań służbowych. Wspomniane centrum operacyjne zostało wyposażone w nowoczesne komputery PC wraz z licencjonowanym oprogramowaniem, monitorami czy innymi urządzeniami peryferyjnymi, a także systemami dystrybucji obrazu
i dźwięku. Wszystko po to, aby w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze kryzysowym profesjonalnie zarządzać i dowodzić policyjnymi działaniami.
W sytuacjach kryzysowych niemniej ważny jest również sprzęt wykorzystywany przez policjantów na miejscu zdarzenia, po to aby wspierać nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi działania policjantów. W tym wypadku zakupiono 6 specjalistycznych pojazdów służbowych z wyposażeniem, które wykorzystywane są w sytuacjach związanych ze zwiększeniem i poprawą zdolności sił policyjnych zaangażowanych w działania, zespołów negocjatorów czy nieetatowej grupy rozpoznania minersko pirotechnicznego. Mowa tu chociażby o furgonie, który stanowi Zintegrowane Mobilne Stanowisko Operacyjne– Ruchome Stanowisko Dowodzenia. To specjalistyczny pojazd pozwalający na obserwacje terenu z wielu płaszczyzn, organizowanie łączności mobilnej, jak również bezpośredniego udzielania pomocy przedmedycznej, czy akcji poszukiwawczych. Drugi pojazd będący wspomagającympojazdem dowodzenia posiada specjalistyczne wyposażenie techniczne, między innymi: system monitoringu, namiot pneumatyczny, systemy teletechniczne, kamery termowizyjne czy system nagłaśniania zewnętrznego. Całość inwestycji dopełniają pojazdy dla zespołu negocjatorów oraz przewozu psów służbowych biorących udział w zdarzeniach o charakterze kryzysowym.
Zrealizowanie całego przedsięwzięcia przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie i Komendę Wojewódzką Policji w Gorzowie Wlkp. w ramach projektu przewidziane na maj 2022 r. pozwoli na zintegrowanie systemu stanowisk zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej na obszarze województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego, co przełoży się na zwiększenie efektywności realizacji zadań w przypadku groźby lub zaistnienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym.
Kontrola operacyjna w trakcie realizacji projektu „Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej".
12 sierpnia 2021 roku została przeprowadzona kontrola operacyjna w ramach realizowanego, wspólnie z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie, projektu „Zintegrowane stanowiska zarządzania i informowania o ryzyku w sytuacji kryzysowej”, współfinansowanego ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Kontrolę na miejscu, to jest w siedzibie Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wielkopolski przeprowadzali przedstawiciele Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Departamentu Funduszy Europejskich w Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kontrola miała za zadanie ocenić zgodność realizacji projektu z harmonogramem oraz stopniem zaawansowania realizacji wspomnianego projektu, zdiagnozować
i zidentyfikować potencjalne problemy z analizą możliwości ich rozwiązania oraz sprawdzenie sposobu informowania o źródłach jego finansowania.
Zaplanowany cel kontrolowanej inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europ został osiągnięty poprzez zakup nowoczesnego sprzętu, z któregow codziennej służbie korzystają lubuscy policjanci. Wszystko po to, aby poziom zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców był na jak najwyższym poziomie. A to jest możliwe bowiem funkcjonariusze już korzystają
z nowoczesnego sprzętu oraz rozwiązań technicznych, które mają na celu zwiększenie efektywności realizacji zadań służbowych. W tym wypadku zadań związanych z zarządzeniem kryzysowym, w przypadku zaistnienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, czy sabotażowym.Realizacja projektu przebiega bardzo sprawnie dzięki czemu jego beneficjenci, którymi są policjanci mogą w pełni korzystać ze zmodernizowanego Centrum Operacyjnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wielkopolskim oraz zakupionych specjalistycznych pojazdów. Ale także i społeczeństwo, które z tego tytułu ma zapewniony wysoki poziom bezpieczeństwa.
Druga część galerii
Pliki do pobrania
-
Audiodeskrypcja filmu
1.3 MB
-
Deskrypcja tekstowa filmu
224.85 KB