Działania „Alkohol i Narkotyki”
Policjanci z słubickiej drogówki przeprowadzili wczoraj/03.03.2014r./ działania prewencyjno – kontrolne pn.”Alkohol i Narkotyki”. W trakcie prowadzonej akcji skontrolowano ponad 470 kierujących pojazdami. Zatrzymano sześciu kierujących, którzy wsiedli za kierownicę na „podwójnym gazie”.
Jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce stanowią nietrzeźwi kierujący. W ubiegłym roku na drogach leżących w granicach powiatu słubickiego odnotowano 50 wypadków drogowych, w których 11 osób poniosło śmierć a 67 osób zostało rannych. Odnotowano również 545 kolizji drogowych. W 2013 roku na terenie powiatu słubickiego zatrzymano 589 kierujących będących pod wpływem alkoholu. Każda z tych osób była potencjalnym sprawcą wypadku drogowego, a co za tym idzie stanowiła zagrożenie dla życia i zdrowia innych uczestników ruchu drogowego. Cykliczne działania, w których szczególną uwagę zwraca się na trzeźwość kierujących, mają na celu eliminowanie z ruchu nietrzeźwych kierujących oraz będących pod działaniem środków odurzających, a tym samym ograniczenie ilości zdarzeń drogowych i ich ofiar na drogach powiatu słubickiego w ruchu kołowym i pieszym. Podczas wczorajszych działań przeprowadzono ponad 470 kontroli pod kątem trzeźwości. Niestety i tym razem nie obyło się bez nieprawidłowości.
Podczas działań funkcjonariusze zatrzymali sześciu nietrzeźwych kierujących. U pięciu kierujących badanie na zawartość alkoholu wykazało ponad 0,5 promila alkoholu w organizmie, co oznacza, że odpowiedzą teraz przed sądem za przestępstwo kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości. Jeden kierowca odpowie za wykroczenie – kierowania pojazdem po użyciu alkoholu.
Niechlubnym rekordzistą wczorajszego poranka okazała się przedstawicielka płci pięknej, 32-letnia mieszkanka gminy Rzepin. Kobieta kierowała samochodem osobowym marki Ford mając prawie 1,4 promila alkoholu w organizmie. Niepokojący jest fakt, że w dwóch przypadkach policjanci zatrzymali kierujących ciężarówkami. 47-letni mieszkaniec powiatu siedleckiego kierował pojazdem marki Daf mając w organizmie ponad 0,6 promila alkoholu. Kolejnym kolosem kierował 39-letni obywatel Łotwy, w tym przypadku mężczyzna miał 0,66 promila alkoholu.
Przypominamy !
Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu jest wykroczeniem, za popełnienie którego grozi kara ograniczenia wolności lub grzywny. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest już przestępstwem zagrożonym karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat dwóch. W obydwu przypadkach sąd orzeka o zakazie prowadzenia pojazdów.
W przypadku stwierdzenia narkotesterem obecności środków odurzających od kierującego pojazdem mechanicznym pobiera się krew, celem ustalenia w specjalistycznych badaniach czy kierujący znajduje się pod wpływem środków odurzających, czy po użyciu innego środka podobnie działającego do alkoholu. W zależności od wyników badań, stężenia środka odurzającego sprawca może ponieść odpowiedzialność karną za przestępstwo z art. 178a§1 Kodeksu Karnego czyli kierowania pojazdem mechanicznym pod wpływem środka odurzającego, gdzie sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2, bądź za wykroczenie z art. 87§1 Kodeksu Wykroczeń czyli kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu innego środka podobnie działającego do alkoholu, gdzie sprawca podlega karze grzywny albo aresztu. W obydwu przypadkach Sąd orzeka zakaz prowadzenia pojazdów. Za posiadanie narkotyków grozi kara pozbawienia wolności do lat 3.
Do najczęściej występujących efektów zażywania narkotyków, które w istotny sposób wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów, należą:
- zniekształcenia percepcji wzrokowej (zaburzenia akomodacji, ostrości widzenia, szybkości reakcji, w groźniejszych przypadkach złudzenia wzrokowe i halucynacje); jazda defensywna
- zniekształcenia percepcji słuchowej (zaburzenia ostrości słyszenia, lokalizacji kierunku, z którego napływa dźwięk, w groźniejszych przypadkach złudzenia i halucynacje słuchowe);
- zaburzenia koncentracji, uwagi, koordynacji psychoruchowej, a w efekcie znaczne opóźnienie czasu reakcji;
- rozproszenie procesów myślowych, niezdolność do wybiórczej syntezy informacji, która w ruchu drogowym zawiera wiele czynników i jest niezwykle zmienna w krótkim czasie;
- nieadekwatna do sytuacji pewność siebie z dramatycznie ograniczoną zdolnością do prawidłowej oceny ryzyka na drodze;
- wywołanie senności i zmęczenia lub ich spotęgowanie;
- niepożądane objawy fizyczne (mdłości, zawroty głowy, skurcze i osłabienie mięśni, drżenie rąk, pocenie, przyspieszenie lub zwolnienie oddechu, kołatanie serca lub znaczne, niebezpieczne jego zwolnienie, uderzenia gorąca i zimna);
- niestabilność emocjonalna, drażliwość, skłonność do reakcji impulsywnych i agresywnych lub odwrotnie – lękowych;
- bardzo groźne zaburzenia psychotyczne – omamowo-urojeniowe: jeśli pojawią się podczas prowadzenia pojazdu, stwarzają natychmiast sytuację zagrożenia życia.
źródło: sierż. sztab. Magdalena Michleiwcz
KPP Słubice