Aktualności

Oszust podający się za pracownika banku wyłudził od seniorki 30 tysięcy złotych

Data publikacji 15.10.2025

Lubuscy policjanci kolejny raz apelują o ograniczone zaufanie do nieznanych osób. Oszust podszywający się pod pracownika banku w rozmowie telefonicznej poinformował 71-latkę, że ktoś włamał się na jej konto i zgromadzone tam oszczędności są zagrożone. Nieświadoma mieszkanka Nowej Soli za namową przestępcy przelała kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przypominamy o ostrożności!

Oszuści stale wymyślają nowe metody wyłudzenia pieniędzy. Przełamują zabezpieczenia kont na portalach społecznościowych i podszywają się pod ich właścicieli. Niestety są również przypadki, gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię, nazwisko, numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej. Wtedy oprócz kradzieży zgromadzonych środków, sprawca może zaciągnąć kredyt. I tak było tym razem. 71-latka odebrała telefon od „pracownika banku”, który dzwonił z informacją, że ktoś włamał się na jej konto i chce zaciągnąć kredyt. Troskliwie uczulał rozmówczynię, że nie będzie widziała tych przelewów, gdyż są chwilowo zablokowane. W dalszej części rozmowy instruował, jak kobieta ma postępować. Ta poczyniła wszystko wedle wskazówek fałszywego pracownika banku i tym sposobem straciła 30 tysięcy złotych. Przestępcy próbowali zaciągnąć jeszcze kredyt na 71-latkę, lecz na szczęście bezskutecznie, ponieważ kobieta się zorientowała, że stała się ofiarą oszustów.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali, jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

Pamiętaj:

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy,
  • Policja nigdy nie dzwoni, by informować o prowadzonych akcjach uchwycenia przestępcy,
  • Jeżeli masz jakieś wątpliwości, rozłącz się,
  • Nie działaj pochopnie pod presją czasu lub w emocjach,
  • Niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

Nowosolscy policjanci kolejny raz apelują o zachowanie ograniczonego zaufania do dzwoniących do nas osób!

 

aspirant Justyna Sęczkowska-Sobol
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli

Powrót na górę strony