Aktualności

Chciała sprzedać wózek - straciła prawie 5000 złotych

Data publikacji 11.09.2024

Oszuści nie próżnują. Niemal codziennie przestrzegamy i przybliżamy metody ich działania. Przestępcy, aby wyłudzić pieniądze, wykorzystują często portale sprzedażowe oraz komunikatory internetowe. W taki sposób 55-letnia mieszkanka gminy Otyń straciła prawie 5000 złotych. Kobieta została oszukana podczas sprzedaży wózka dziecięcego.

Policjanci niemal każdego dnia dostają zgłoszenia dotyczące oszustw, do których dochodzi podczas internetowych transakcji kupna-sprzedaży. Do Komendy Powiatowej Policji w Nowej Soli zgłosiła się kolejna osoba, która została oszukana. Na portalu ogłoszeniowym wystawiła do sprzedaży wózek, ale zamiast zarobić, straciła oszczędności. Lubuscy policjanci po raz kolejny przypominają, by podczas internetowych transakcji zachowywać rozwagę. Musimy pamiętać, że Internet to nie tylko nieograniczone źródło informacji i rozrywki, ale także miejsce, w którym występuje wiele zagrożeń. Oszustwa w sieci to poważne zagrożenie dla finansów osób korzystających z internetowych kont bankowych, portali społecznościowych czy skrzynek e-mail. Przypominamy, że pomysłowość oszustów nie ma granic. Przestępcy, idąc z duchem czasu, tworzą strony internetowe łudząco podobne do dobrze nam znanych witryn.

Funkcjonariusze apelują, aby zwracać uwagę na każdy nawet najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Jeśli otrzymamy SMS o zaległości i mamy wątpliwości czy tak jest faktycznie, skontaktujmy się z usługodawcą przez infolinię i potwierdźmy, że faktycznie mamy jakieś zadłużenie. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swój numer konta i kod autoryzacji. Nie róbmy tego! Pamiętajmy również o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas płatności online, a także o tym, że żaden bank nie wysyła do swoich klientów wiadomości z prośbą o podanie haseł lub loginów w celu weryfikacji. Dlatego też korzystając z Internetu, należy być czujnym i zachować ostrożność. Przestępcy mogą odebrać nam pieniądze z konta bankowego, a także dokonać kradzieży naszych danych, by następnie posłużyć się nimi do zaciągnięcia kredytu. Kiedy pojawiają się wątpliwości, należy skorzystać z bankowej infolinii lub o radę zapytać pracownika banku. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa zmieniajmy je, nie rzadziej niż zaleca to administrator;
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania;
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników;
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych;
- Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

Przypominamy o ostrożności! To czy jesteśmy bezpieczni w sieci, zależy w dużej mierze od nas samych. Nie wchodźmy w linki, które są wysyłane za pomocą komunikatorów! Weryfikujmy co i kto do nas pisze! Przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa może uchronić przed utratą pieniędzy. Kodeks karny za oszustwo komputerowe przewiduje odpowiedzialność karną nawet do 5 lat pozbawienia wolności.



aspirant Justyna Sęczkowska-Sobol
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli

Powrót na górę strony