Aktualności

Nie słuchaj telefonicznych oszustów – nie pozwól się okradać!

Data publikacji 16.08.2024

Prosimy wszystkich o ostrożność w kontaktach telefonicznych, zwłaszcza gdy osoba po drugiej stronie słuchawki chce od nas pieniędzy. Pamiętajmy, że nie należy wierzyć w historie, które ktoś opowiada nam przez telefon. Nie oddawajcie pieniędzy oszustom. Niestety do tych rad nie zastosował się 69-latek z Zielonej Góry i przekazał przestępcom ponad 239 tysięcy złotych.

Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami telefonicznymi, którzy dzwonią, podając się za „pracowników banków” i fałszywie „ostrzegają”, że konto jest zagrożone i pieniądze trzeba szybko zabezpieczyć i najlepiej przelać „na konto techniczne”. Pamiętajmy, że oszuści w łatwy sposób mogą się podszyć pod prawdziwy numer infolinii banku albo numer jednostki Policji. Nie wolno ufać obcym w telefonicznej rozmowie – szczególnie jeżeli chcą rozmawiać o naszych kontach bankowych czy oszczędnościach.

W środę (14 sierpnia) 69-letni mieszkaniec Zielonej Góry odebrał połączenie z nieznanego numeru. Mężczyzna mówiący ze wschodnim akcentem przedstawił się jako pracownik banku, który poinformował 69-latka, że ktoś w nielegalny sposób uzyskał dane do logowania na jego konta bankowe i jego pieniądze są zagrożone.  Za chwilę mężczyzna zadzwonił z innego numeru telefonu i powiedział, że 69-latek musi przelać pieniądze na „specjalne konta zastępcze”. Po chwili z jeszcze innego numeru telefonu komórkowego opisanego jako „VERIFY” została wysłana wiadomość z numerami kont na które należy przesłać pieniądze. Niestety czujności pokrzywdzonego nie wzbudził ani wschodni akcent rozmówcy, ani zmiana numerów telefonów. 69-latek przelał na wskazane konta ponad 239 tysięcy złotych. Dopiero po pewnym czasie zdecydował się zadzwonić na numer infolinii swojego banku, a następnie orientując się, że padł ofiarą podłego oszustwa, zawiadomił Policję.

KOLEJNY RAZ OSTRZEGAMY:

- Należy zawsze sprawdzić, czy osoba z którą rozmawiamy, faktycznie jest tym za kogo się podaje;
- Nie należy ufać w telefoniczne zapewnienia, że ktoś jest „pracownikiem banku” czy „policjantem”;
- Numer telefonu lub nazwa, który widzimy jako dzwoniący do nas może, być sfałszowany przez przestępców;  

Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego? Pamiętaj:
- Ustal z najbliższymi „hasło bezpieczeństwa”, żeby zweryfikować kto faktycznie do Ciebie telefonuje;
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomymi;
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych, przyjaciół, policjantów, pracowników banku;
- Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio;
- NIGDY NIE PRZELEWAJ PIENIĘDZY NA OBCE KONTA podane w rozmowie telefonicznej czy wiadomości;
- Nie działaj w pośpiechu, zastanów się, dlaczego ktoś chce twoich pieniędzy;
- Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo ,koniecznie powiadom Policję.

 

podinspektor Małgorzata Barska

Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze

 

Powrót na górę strony