Aktualności

Nie daj się okraść w sieci – bądź świadomy i bezpieczny!

Data publikacji 15.05.2024

Różne legendy jeden cel – uzyskać dostęp do naszego konta lub wyłudzić kod blik, by móc nas okraść. Świebodzińscy Policjanci regularnie prowadzą działania, których celem jest edukacja, w jaki sposób chronić się przed oszustami, jednak nadal zdarzają się sytuacje, że zgłaszają się poszkodowani, którzy padli ofiarą oszustwa. Poniżej kilka porad, jak się zabezpieczać w sieci przed oszustami

Ostrzeżenia w mediach, na stronach internetowych, na profilach w mediach społecznościowych, podczas spotkań z profilaktykami lub podczas debat, a jednak nadal pojawiają się sytuacje, w których dochodzi do oszustw za pośrednictwem telefonu lub internetu. Aby temu zapobiec, należy zachować szczególna ostrożność, czytać ostrzeżenia, które przekazują Policjanci lub przedstawiciele banków, portali aukcyjnych lub społecznościowym.

W Świebodzinie, w ciągu jednej doby zgłoszono aż 4 oszustwa, gdzie poszkodowani stracili różne kwoty. Jednym ze sposobów zabezpieczania się przed takimi sytuacjami, jest wiedza, jak do nich dochodzi, by móc w porę zorientować się i nie przekazać oszustom dostępu do naszego konta.

Pierwszym ze sposobów, w jaki działają oszuści, ma miejsce na różnego rodzaju portalach, służących do kupna/sprzedaży. Oszust wystawia w atrakcyjnej cenie przedmioty (w szczególności proszę zwracać uwagę na popularne nadchodzące wydarzenia, na które dostęp jest ograniczony, a przyciągają uwagę, na przykład aktualnie mogą być to bilety na mecze polskiej reprezentacji na mistrzostwach w Niemczech), albo podaje się za kupca, zainteresowanego wystawionym przez nas przedmiotem. Kiedy szczegóły transakcji zostaną ustalone, zaproponuje on płatność przez aplikację lub przez portal, na którym jest transakcja „aby było bezpieczniej, ponieważ obawia się oszustw”. W tym momencie następuje przesłanie przez oszusta linku, który w treści celowo może zawierać nazwę portalu lub aplikacji. Wejście w ten link może spowodować pobranie na telefon/komputer złośliwego oprogramowania, które da mu dostęp do naszego konta. Czasem mogą prosić również o zalogowanie się po wejściu w link, na swoje konto, aby uzyskać przelew środków. W żadnym wypadku nie wolno ani wchodzić w powyższy link, ani się zalogować! Jeśli wybieramy płatność przez portal, to wyłącznie na oryginalnej stronie portalu, nigdy poprzez podesłany link od osoby, z którą piszemy w sieci.

Drugim ze sposobów jest podszywanie się pod znane nam osoby. Z różnych przyczyn, w szczególności poprzez „wchodzenie w linki”, których źródła nie jesteśmy pewni (zaliczają się w to również te, przesłane nam przez znajomych na komunikatorach, ponieważ nie wiemy, czy ich konto nie zostało przejęte przez oszusta) tracimy dostęp do komunikatorów i przejmują je przestępcy. Podając się za nas wysyłają prośbę o przesłanie pieniędzy za pośrednictwem blika. Legend może być wiele, od utraconego portfela, zablokowania dostępu do bankowości, zgubienie telefonu i tym podobne. Dlatego bez zweryfikowania, czy rozmawiamy na pewno z naszym znajomym, a nawet członkiem rodziny, nie podajemy żadnych kodów blik. Zadzwońmy na znany nam numer telefonu, gdzie może okazać się, że prawdziwa osoba odbierze i dowie się o przełamaniu jej zabezpieczeń. Można także napisać poprzez inny komunikator lub poprosić o wideo rozmowę. Oszust nie będzie chciał rozmawiać z nami przez telefon, tym bardziej na wideo, i nie posiada fizycznie telefonu tej osoby, więc nie odczyta i nie zblokuje wiadomości na innym komunikatorze. Możemy w ten sposób również pomóc mu szybciej ostrzec inne osoby, aby nie padły ofiarom oszustwa.

Trzecim sposobem jest rozmowa telefoniczna, gdzie oszust podaje się za pracownika banku. Często całość „oszustwa” jest bardziej skomplikowana. Zdarza się, że w pierwszej fazie oszust podaje się, za pracownika firmy udzielającej pożyczek, informując, że z jakiegoś powodu (na przykład konto zagraniczne) nie może przelać nam kwoty udzielanej pożyczki. Kiedy informujemy, że o żadną się nie staraliśmy, poinformuje, że musiało dojść do kradzieży naszych danych i on naszemu bankowi musi to zgłosić, prosi o podanie jedynie nazwy banku. Chwilę po rozłączeniu dzwoni do nas telefon, gdzie wyświetla się zamiast numeru telefonu nazwa naszego banku, lub łudząco podobna. Takie możliwości daje spoofing, wyświetla on zamiast numeru telefonu wybraną przez nas nazwę. Wtedy oszust, pod legendą zabezpieczenia naszych środków nakłania nas bądź do zainstalowania aplikacji, która ma sprawdzić nasze urządzenie, a daje mu de facto pełen do niego dostęp, lub też przekonuje nas do przelania pieniędzy. Najlepszym sposobem zabezpieczenia się, jest rozłączenie się, zanim zostaną podane jakiekolwiek dane lub zainstalowana jakakolwiek aplikacja i wykonanie telefonu na numer z oryginalnej strony naszego banku, lub z umowy. Tam na infolinii powiedzą, czy doszło do jakiegoś incydentu, czy była to próba oszustwa.

aspirant Marcin Ruciński

Komenda Powiatowa Policji w Świebodzinie

  • Mężczyzna w kominiarce przed komputerem
Powrót na górę strony