Aktualności

WCPR skraca czas interwencji służb

Data publikacji 17.01.2014

Operatorzy Wojewódzkiego Centrum  Powiadamiania Ratunkowego w Lubuskiem od miesiąca odbierają zgłoszenia z terenu całego województwa. Dzięki ich pracy do oficerów dyżurnych i dyspozytora pogotowia docierają wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, które wymagają interwencji.

WCPR: miesiąc w Lubuskiem

17 grudnia ubiegłego roku ostatni z lubuskich powiatów - zielonogórski został przyłączony do systemu Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Od tego czasu operatorzy centrum odbierają zgłoszenia alarmowe z całego województwa. Ustalają zdarzenie, jego przebieg, konieczność podjęcia interwencji i decyzją która ze służb powinna interweniować. Po weryfikacji informacji przekazują sprawę oficerowi dyżurnemu straży pożarnej, policji lub dyspozytorowi pogotowia.  Tu dyspozytor lub oficer dyżurny ponownie odbiera informacje o sytuacji kryzysowej i wysyła na miejsce zdarzenia ratowników: policjantów, strażaków lub lekarzy.

Od 15 października ubiegłego roku operatorzy centrum odebrali 12 510 zgłoszeń, z czego 9 870 sygnałów było fałszywych, czyli prawie 80 %. - To pokazuje jak skutecznym sitem informacyjnym jest centrum - zauważa wojewoda Jerzy Ostrouch. Dzięki pracy operatorów policjanci, strażacy i ratownicy medyczni nie interweniują w sprawie zgłoszeń nieprawdziwych, co umożliwia im skuteczniejsze przeprowadzenie akcji, w miejscu gdzie naprawdę są potrzebni - zaznacza wojewoda Ostrouch.

Obecnie w WCPR przy Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim pracuje 25 operatorów, przeszkolonych i przygotowanych do pracy. Docelowo ma ich być zatrudnionych 45. Pracę centrum koordynuje kierownik i jego zastępca.

- Po miesiącu widać wyraźnie jak duże znaczenie ma działanie WCPR w regionie - powiedział Jarosław Śliwiński, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzsowego LUW. Zarówno ze strony policji, straży pożarnej i pogotowia docierają do nas sygnały, że dzięki pracy operatorów, dyspozytorzy w/w służb obsługują wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, bez konieczności ustalania przebiegu zdarzeń fikcyjnych, na co tracili czas przed 17 grudnia ubiegłego roku - dodaje dyrektor Śliwiński.

Operatorzy WCPR na straży bezpieczeństwa

Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy LUW działa od 15 października br. Najpierw operatorzy centrum obsługiwali mieszkańców powiatu gorzowskiego i miasta Gorzów. Później, zgodnie z harmonogramem, przyłączane były kolejne powiaty. Zadaniem operatorów pracujących w trybie Call Center jest odebranie zgłoszenia alarmowego jego zweryfikowanie i przesłanie do odpowiedniej służby (Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna), która podejmie obsługę zdarzenia. Jeden z najnowocześniejszych systemów informatycznych pracujący w w 16 Ośrodkach Regionalnych na terenie kraju pozwala operatorom numeru 112 automatycznie zlokalizować dzwoniącego, obsłużyć go w wielu językach europejskich i przekierować do właściwej służby. Z uwagi na fakt, że około 78% telefonów na numer alarmowy 112 to zgłoszenia fałszywe, złośliwe i nieprawidłowe, Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. pełni rolę filtru odsiewającego nieprawidłowe połączenia. Co to jest numer „112”

Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb. Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki"  tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.

 

Materiał opublikowano na podstawie strony Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.

  • WCPR skraca czas interwencji służb
  • WCPR skraca czas interwencji służb
  • WCPR skraca czas interwencji służb
  • WCPR skraca czas interwencji służb
  • WCPR skraca czas interwencji służb
  • WCPR skraca czas interwencji służb
Powrót na górę strony