Aktualności

WCPR objął całe województwo

Data publikacji 17.12.2013

Całe województwo lubuskie będzie obsługiwane przez Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego. We wtorek, 17 grudnia br. o godzinie 11.00 ostatnie spośród 14 lubuskich powiatów zostaną przyłączone do WCPR.

Od tego czasu mieszkańcy całego regionu, wybierając w telefonie numer 112 dodzwonią się do operatorów Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, działającego przy Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim. Dzięki temu szybciej i skuteczniej będzie można pomagać Lubuszanom. Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy LUW działa od 15 października br. Najpierw operatorzy centrum obsługiwali mieszkańców powiatu gorzowskiego i miasta Gorzów. Później, zgodnie z harmonogramem, przyłączane były kolejne powiaty. Od 17 grudnia br. operatorzy centrum będą obsługiwali wszystkie połączenia przychodzące z numeru 112 z terenu całego województwa. - Działanie centrum do tej pory pokazało, że prawie 80 % zgłoszeń to fałszywe alarmy. Dzięki pracy operatorów udało się uniknąć przekazywania nieprawidłowych sygnałów do dyspozytorów poszczególnych służb, dzięki czemu mogli się oni skupić na swojej pracy - zauważył wojewoda Jerzy Ostrouch. Zadaniem operatorów pracujących w trybie Call Center jest odebranie zgłoszenia alarmowego jego zweryfikowanie i przesłanie do odpowiedniej służby (Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna), która podejmie obsługę zdarzenia. Jeden z najnowocześniejszych systemów informatycznych pracujący w w 16 Ośrodkach Regionalnych na terenie kraju pozwala operatorom numeru 112 automatycznie zlokalizować dzwoniącego, obsłużyć go w wielu językach europejskich i przekierować do właściwej służby. Z uwagi na fakt, że około 78% telefonów na numer alarmowy 112 to zgłoszenia fałszywe, złośliwe i nieprawidłowe, Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. pełni rolę filtru odsiewającego nieprawidłowe połączenia.

Co to jest numer „112”

Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb. Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki"  tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.

WCPR: gotowi na rozwój i udoskonalanie sytemu

Działanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, podobnie jak w całym kraju, oparte jest na tzw. systemie operatorskim. Zadaniem operatorów jest przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja jego prawdziwości oraz skierowanie do odpowiedniej służby, w zależności od rodzaju zgłoszenia. O wysłaniu karetki, interwencyjnej załogi policyjnej czy wozu strażackiego będzie decydował oficer dyżurny lub dyspozytor odpowiedniej jednostki. - Pozwoli to uniknąć odpowiadania na zgłoszenia fałszywe. W skali kraju ponad 40 % zgłoszeń, trafiających do służb to alarmy nieprawdziwe. Funkcjonowanie centrum pozowali zweryfikować je na poziomie operatora. Zaoszczędzi to czas i energię funkcjonariuszy  - wyjaśnia zastępca kierownika Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Waldemar Kaak.

System powiadamiana ratunkowego od kilkunastu miesięcy działa już na ternie innych województw. Są już pierwsze wnioski w zakresie udoskonalenia go i rozwoju.  Uruchomienie WCPR-ów ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i ciągły rozwój procedur powiadamiania ratunkowego w całym kraju.

 

Całość publikacji znajdziesz TUTAJ

  • WCPR objął całe województwo
  • WCPR objął całe województwo
  • WCPR objął całe województwo
  • WCPR objął całe województwo
  • WCPR objął całe województwo
  • WCPR objął całe województwo
Powrót na górę strony