Aktualności

112 już dzwoni w Centrum

Data publikacji 15.10.2013

Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego już przyjmuje połączenia z numeru alarmowego 112. Tuż po godz. 11 wojewoda Jerzy Ostrouch, w towarzystwie przedstawicieli podległych służb, sprawdził funkcjonowanie systemu. Podczas wyjątkowego wydarzenia obecny był również I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wlkp. mł. insp. Mirosław Domański.

Punktualnie o godzinie 11.00 w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego rozpoczęła się procedura przełączenia połączeń spod numeru 112 do WCPR. Pierwszą osobą, która dodzwoniła się do jednego z operatorów był wojewoda lubuski Jerzy Osotruch. Uruchomienie Centrum odbyło się w obecności Edyty Szafran zastępcy dyrektora Departamentu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. - To 14. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w kraju. Wierzę, że w Lubuskiem będzie działało ono tak sprawnie jak w pozostałych regionach - podkreśliła dyrektor Szafran. Sygnał o rozpoczęciu pracy Centrum dotarł do Minstra Administracji i Cyfryzacji Michała Boniego. Wojewoda Lubuski kilkanaście minut po godzinie 11.00 zaraportował o powodzeniu procedury uruchomienia WCPR. - Życzę powodzenia - odpowiedział minister Michał Boni.

W Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy LUW pracuje 30 osób. To głównie operatorzy (25), informatycy i technicy. Podczas jednej 12- godzinnej zmiany będą pracowały 4 osoby, więcej w weekendy i w czasie ważnych wydarzeń kulturalno-społecznych (np. Przystanek Woodstock). Przez najbliższy miesiąc operatorzy WCPR będą przyjmować zgłoszenia z Gorzowa Wlkp. i powiatu gorzowskiego. Od listopada do połowy grudnia systematycznie zgłoszenia spod numeru 112 będą przyjmowane z kolejnych powiatów. Od 17 grudnia br. Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. ma przyjmować zgłoszenia z terenu całego województwa lubuskiego.

Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb. Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki"  tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.

Działanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, podobnie jak w całym kraju, oparte jest na tzw. systemie operatorskim. Zadaniem operatorów jest przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja jego prawdziwości oraz skierowanie do odpowiedniej służby, w zależności od rodzaju zgłoszenia. O wysłaniu karetki, interwencyjnej załogi policyjnej czy wozu strażackiego będzie decydował oficer dyżurny lub dyspozytor odpowiedniej jednostki. - Pozwoli to uniknąć odpowiadania na zgłoszenia fałszywe. W skali kraju ponad 40 % zgłoszeń, trafiających do służb to alarmy nieprawdziwe. Funkcjonowanie centrum pozowali zweryfikować je na poziomie operatora. Zaoszczędzi to czas i energię funkcjonariuszy  - wyjaśnia zastępca kierownika Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Waldemar Kaak.

 

  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
  • 112 już dzwoni w Centrum
Powrót na górę strony