Aktualności

Chroń swoje pieniądze. Przestrzegamy przed oszustwami.

Data publikacji 12.08.2013

Wyjątkowo tanie garnki, zwrot nadpłaty za ogrzewanie, czy okazja kupna rzadkiej monety okolicznościowej, to najpopularniejsze sposoby działania oszustów.

Do komend w całym województwie, co jakiś czas zgłaszają się osoby, które w wyniku oszustwa straciły swoje oszczędności i wartościowe rzeczy. Oszustom sprzyja naiwność potencjalnych ofiar i chęć szybkiego wzbogacenia. Do jednych z bardziej popularnych metod działania sprawców, obok Internetu jest wizyta w mieszkaniu. Jedni podszywają się pod pracowników spółdzielni mieszkaniowych oferując zwrot pieniędzy za nadpłacone rachunki. W chwili rozmowy pomocnik oszusta plądruje i przeszukuje pozostałe pomieszczenia w mieszkaniu zabierając wartościowe rzeczy i gotówkę.

Przestrzegamy też przed zbyt powierzchownym opłacaniem rachunków znalezionych w skrzynkach pocztowych. To oszustwa dotyczące osób, które regulują swoje płatności w sposób tradycyjny- uiszczają opłaty za rachunki, które przychodzą na adres korespondencyjny.

Na pozór to te same rachunki, które co miesiąc pojawiają się w skrzynkach pocztowych wzywające do zapłaty za bieżące usługi- prąd, gaz, telewizję itp. Są one łudząco podobne do oryginałów, a na pierwszy rzut oka niemal identyczne. W rzeczywistości oszuści zmieniają nr rachunku usługodawcy, do którego powinny trafić należności finansowe, wstawiając swój nr bankowego konta.

 Po upływie okresu rozliczeniowego do mieszkania przychodzą ponaglenia, a osoby zaczynają wyjaśniać, że należna kwota już wpłynęła do konkretnych usługodawców. To zazwyczaj także moment zorientowania się, że padliśmy ofiarą zwykłych oszustów. Choć nie wszyscy pokrzywdzeni o oszustwie tym dowiadują się od razu. Sprawa dotyczy także większych firm, które wzrostu płatności rzędu kilkudziesięciu złotych w okresie kilkumiesięcznym nie potrafią wychwycić.

 Gorzowscy policjanci odnotowali kilka takich przypadków w ostatnim miesiącu. Dlatego apelujemy, aby przed dokonaniem wpłaty dokładnie sprawdzać numer konta, na jaki przekazujemy swoje pieniądze. Warto korzystać ze stron internetowych danego usługodawcy celem sprawdzenia wspomnianych numerów kont lub w przypadku barku takich możliwości zadzwonić na infolinię czy też udać się pod adres określonej placówki i upewnić czy podany numer konta jest prawdziwy.

Powszechnym sposobem wyłudzenia pieniędzy jest telefon od wnuczka. Plan oszustwa jest prosty. Do wytypowanych, zazwyczaj starszych osób telefonuje ktoś podający się za wnuczka, lub innego bliskiego krewnego. Wątpliwości wynikające ze zmienionego głosu pseudownuka oszust usprawiedliwia chorobą gardła, przeziębieniem i stresem. Wmawia rozmówcy, że jest w dramatycznej sytuacji i potrzebuje pilnie pożyczyć pieniądze. Zaniepokojone starsze osoby dają się nabrać.

Ofiarą takiej rozmowy jest oszukana 75-letnia mieszkanka Gorzowa. W poniedziałek, 9 lipca około godz.13 odebrała rozmowę, w której młoda dziewczyna podająca się za wnuczkę prosiła o wpłacenie kaucji za wypadek, który spowodowała jadąc samochodem. Opowiadana historyjka była fikcyjna, ale pieniądze, jakie kobieta dała oszustce, prawdziwe. W ten sposób oszukana straciła oszczędności wielu lat w kwocie 16 tyś. zł.

Przestrzegamy, by nie ufać rozmówcy, jeśli telefonicznie prosi o pieniądze. Nawet wtedy, gdy przedstawia się, jako własny wnuk

Przestrzegamy jeszcze przed zbyt okazyjnym kupnem okolicznościowych monet. Pod koniec lipca mieszkaniec Gorzowa postanowił zbić interes kupując oferowane przez nieznanego handlarza monety. Płacąc ok. 2000 zł za jedną sztukę został upewniony, że jest ona warta dużo więcej. Zwabiony kupił ich więcej wydając wszystkie swoje oszczędności. Po pewnym czasie okazało się, że każda z monet jest warta, ale nieco ponad złotówkę.   

  • Chroń swoje pieniądze. Przestrzegamy przed oszustwami.
Powrót na górę strony