Stracił ponad 9 tysięcy złotych podczas internetowej sprzedaży – uważajmy na oszustów!
Ponad 9 tysięcy złotych stracił mieszkaniec powiatu nowosolskiego po tym, jak chciał wystawić na sprzedaż przedmiot na jednym z portali. Mężczyzna padł ofiarą manipulacji ze strony przestępców podających się za pracownika banku, który musi zweryfikować i aktywować konto sprzedającego. Mężczyzna w rozmowie z rzekomym pracownikiem banku, podał numer karty bankomatowej, imię i nazwisko oraz login i hasło do bankowości elektronicznej.
W ostatnim czasie w Internecie, na portalach społecznościowych można znaleźć fałszywe ogłoszenia o możliwości szybkiego zysku poprzez różne inwestycje. Przestępcy wykorzystują wiele metod oszustw. Policjanci apelują, aby zwracać uwagę na każdy nawet najdrobniejszy szczegół. Funkcjonariusze pragną ostrzec przed zagrożeniami związanymi z możliwością wykorzystywania tożsamości osób powszechnie znanych i rozpoznawanych (na przykład polityków, artystów czy piłkarzy) lub podszywania się pod inne podmioty w celu popełniania oszustw. Zanim wpłacisz, potwierdzisz przelew, podasz swoje dane, zastanów się czy warto! Przekonał się o tym mężczyzna, który złożył zawiadomienie o popełnionym oszustwie na jego szkodę. Zrelacjonował, że wystawił przedmiot do sprzedaży na jednym z portali. Po niedługim czasie napisała do niego wiadomość kobieta, która chciała rzekomo kupić wystawiony przedmiot, wysyłając w konwersacji również dowód wpłaty, jednak płatność została wstrzymana z uwagi na weryfikacje konta. Po chwili na skrzynkę pocztową mężczyzna otrzymał wiadomość, że płatność zakończona oraz ma nacisnąć przycisk z napisem „KONTYNUŁUJ” – co uczynił. Następnie po pewnym czasie, zadzwoniła rzekoma pracownica banku, która w celu weryfikacji konta, poprosiła go o podanie danych takich jak numer karty bankomatowej, imię i nazwisko oraz login i hasło do bankowości elektronicznej. Podczas rozmowy telefonicznej z kobietą, mężczyzna miał potwierdzić przez aplikacje przelew. Potwierdził więc dwa przelewy w aplikacji bankowej, a przy trzeciej próbie zorientował się, że potwierdził płatność na znaczną ilość pieniędzy. Próbował dowiedzieć się o co chodzi w potwierdzonych przelewach, jednak kobieta zaczęła wymuszać kolejne potwierdzenie transakcji. Po nieuzyskaniu potwierdzenia rozłączyła się. Po rozmowie mężczyzna natychmiast wszedł na swoją aplikację bankową i zorientował się, że został oszukany i stracił ponad 9 tysięcy złotych.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa zmieniajmy je, nie rzadziej niż zaleca to administrator;
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania;
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników;
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych;
- Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła;
- Nie instalujmy podejrzanych aplikacji, które żądają dostępu do danych z naszego konta bankowego, czy kart kredytowych;
- Nie otwierajmy linków wysyłanych od osób nam nieznanych. Mogą „zainfekować” nasz komputer bądź telefon, a dzięki którym oszuści przejmą kontrolę nad naszym kontem bankowym;
Kolejny raz apelujemy o ostrożność! Pamiętajmy, że to czy jesteśmy bezpieczni w sieci, zależy w dużej mierze od nas samych!
sierżant Julia Jura
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli