Ostrożnie na drodze
W minioną środę /06 lutego 2013 roku/ na terenie powiatu krośnieńskiego, doszło do dwóch wypadków drogowych. W obydwu przypadkach, przyczyną zdarzeń drogowych był nieprawidłowo wykonywany manewr wyprzedzania.
W środę /6 lutego 2013 roku/ na drodze krajowej nr 32 w rejonie skrzyżowania z m. Wężyska, kierujący samochodem osobowym marki Citroen Xara Picasso, podczas wyprzedzania nieoświetlonego ciągnika rolniczego zjechał na przeciwny pas ruchu i zderzył się czołowo z samochodem osobowym marki Fiat Cinquecento. W wyniku zdarzenia kierujący samochodem osobowym marki Fiat Cinquecento poniósł śmierć na miejscu.
Tego samego dnia, na drodze krajowej nr 29, kierujący samochodem Ford Escort na łuku drogi, wyprzedzając samochód ciężarowy zjechał na pas jezdni przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku, doprowadzając do czołowego zderzenia z samochodem FORD MONDEO. W wyniku zderzenia kierujący Fordem Escortem doznał złamania kości udowej lewej nogi, a kierująca Fordem Mondeo doznała powierzchownych stłuczeń klatki piersiowej.
W obydwu przypadkach okoliczności zdarzenia jak i ostateczna przyczyna tych wypadków drogowych, będą wyjaśnione w postępowaniach przygotowawczych, prowadzonych przez krośnieńskich i gubińskich policjantów pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Krośnie Odrzańskim.
Policjanci z Krosna Odrzańskiego i Gubina przypominają:
Wyprzedzanie to najbardziej niebezpieczny manewr - to każdy z nas słyszał setki razy. Nie każdy jednak bierze to sobie do serca i niektórzy wyprzedzają łamiąc po kilka przepisów na raz i stając się poważnym zagrożeniem na drodze.
- Zastanów się, czy naprawdę warto wyprzedzać. W najlepszym wypadku pozwoli ci to na dotarcie do celu tylko o kilka minut wcześniej. Co więcej, jeżeli wyprzedzasz w mieście, i tak zatrzymasz się kilka razy na światłach.Jeżeli jednak zdecydujesz się wyprzedzać, zrób to bezpiecznie. Upewnij się, że masz dobrą widoczność. Nie możesz jechać na zderzaku auta, które za chwilę chcesz wyprzedzić, zwłaszcza jeżeli to tir lub autobus, lub po prostu większe auto. Twoja widoczność jest wtedy bardzo ograniczona.
- Celem zwiększenia widoczności przysuń głowę do lewej szyby.
- Możesz delikatnie się wychylić, by zobaczyć czy nic nie nadjeżdża w przeciwnym kierunku. Tzn. nie wychylić się przez szybę oczywiście, ale wychylić się samochodem, nieco zjeżdżając na przeciwny pas.
- Sprawdź, czy sam nie jesteś wyprzedzany w lusterku bocznym oraz wstecznym. Jeżeli tak jest, pozwól się wyprzedzić.
- Zawsze sygnalizuj kierunkowskazem manewr wyprzedzania.
- Jeżeli chcesz wyprzedzić tira i zajeżdża ci on drogę uniemożliwiając ten manewr, to nie robi tego złośliwie tylko dlatego, że widzi więcej, niż ty. Może widzieć np. jakiś wolno poruszający się pojazd kilkaset metrów przed nim.
- Przyspieszanie rozpocznij jeszcze na własnym pasie ruchu, nie dopiero jadąc pod prąd. Zajmie to wtedy mniej czasu. Oczywiście musisz wcześniej utrzymywać pewną odległość od wyprzedzanego auta, a nie siedzieć mu na tzw. ogonie. Jeżeli jedziesz tuż za innym autem, jest ślisko i gwałtownie skręcisz koła i dodasz gazu, koła stracą przyczepność i wpadniesz w poślizg.
- Zredukuj bieg o jeden przed rozpoczęciem manewru.
- Powróć na swój pas dopiero, kiedy wyprzedzany samochód pojawi się we wstecznym lusterku.
- Poruszaj się płynnie.
- Nie wyprzedzaj przed wzniesieniem oraz przed zakrętem, przed którym postawiono znak ostrzegawczy – masz bardzo ograniczoną widoczność. Nie wolno tego robić także na przejściu dla pieszych, skrzyżowaniu oraz torach kolejowych.
- Podróżując w nocy, zmień wcześniej światła drogowe na mijania, aby nie oślepić jadących z naprzeciwka.