Aktualności

Zaufał oszustowi i stracił 85 tysięcy złotych

Data publikacji 09.10.2024

28-letni mieszkaniec Nowej Soli, który uwierzył fałszywemu pracownikowi banku stracił 85 tysięcy złotych. Mężczyzna był przekonany, że ktoś włamał się na jego konto i musi wziąć kredyt, by uniknąć cyberataku.

Oszuści stale wymyślają nowe metody wyłudzenia pieniędzy. Przełamują zabezpieczenia kont na portalach społecznościowych i podszywają się pod ich właścicieli. Niestety są również przypadki, gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię, nazwisko, numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej. Wtedy oprócz kradzieży zgromadzonych środków, sprawca może zaciągnąć kredyt.
Taka metoda została wykorzystana przez przestępców we wtorek (8 października). Tego dnia 28-letni mieszkaniec Nowej Soli odebrał telefon od „pracownika banku”. Oszust poinformował pokrzywdzonego, że ktoś włamał się na jej konto i chce zawrzeć umowę kredytową. Instruowany przez „konsultanta” mężczyzna wziął kredyt i wypłacił pieniądze ze swojego konta. Następnie wpłacił je na konto oszusta. 28–latek poczynił wszystko wedle wskazówek fałszywego pracownika banku i tym sposobem stracił 85 tysięcy złotych.
Opisany wyżej przypadek to kolejny w naszym regionie oszustwo „na pracownika banku”. Dlatego apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali, jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

Pamiętaj:

Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy,
Policja nigdy nie dzwoni, by informować o prowadzonych akcjach uchwycenia przestępcy,
Jeżeli masz jakieś wątpliwości, rozłącz się,
Nie działaj pochopnie pod presją czasu lub w emocjach,
Niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

 

aspirant Justyna Sęczkowska-Sobol
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli

Powrót na górę strony