Czujna pracownica banku uchroniła 70-latka przed zaciągnięciem pożyczki dla oszustów
30 tysięcy złotych mógł stracić 70-letni mieszkaniec gminy Sława, gdyby nie czujność pracownicy banku. Mężczyzna zjawił się w jednej z placówek celem zaciągnięcia pożyczki w towarzystwie wnuka. Zachowanie seniora wzbudziło podejrzenia zarówno pracownicy banku jak i 14-letniego wnuka, który starał się uzmysłowić dziadkowi, że rozmawia cały czas przez telefon z oszustami. Na szczęście plan oszustów nie wypalił. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą, która podaje się za pracownika banku, rozłączmy się i osobiście bądź telefonicznie skontaktujmy się ze swoim bankiem.
W środę (13 czerwca) na terenie powiatu wschowskiego odnotowaliśmy dwa zdarzenia mające związek z działaniami oszustów.
Do pierwszej sytuacji doszło na terenie jednej ze wschowskich placówek bankowych. W tym przypadku czujność pracownicy banku nie zawiodła i tym sposobem 70–letni mieszkaniec gminy Sława nie podpisał umowy o pożyczkę na kwotę 30 tysięcy złotych, które miały być następnie przekazane oszustom w ramach pracy operacyjnej osoby podającej się za pracownika prokuratury bankowej. 70-latek zaciągając pożyczkę, miał uchronić swoje oszczędności przed włamaniem na jego konto i utratą wszystkich oszczędności.
Drugie zgłoszenie dotyczyło sytuacji, gdzie 64-letnia mieszkanka gminy Szlichtyngowa dostała wiadomości SMS o treści „mamo napisz do mnie teraz na mój nowy numer telefonu to”. Kobieta uwierzyła, że napisał do niej syn, który przebywa za granicą. W kolejnych wiadomościach na jednym z komunikatorów społecznościowych dowiedziała się, że potrzebne są synowi pieniądze na nowy telefon. Nie sprawdzając wiarygodności informacji dokonała przelewu na wskazane w wiadomości konto w kwocie 4,5 tysiąca złotych. Dopiero kolejna wiadomość z prośbą o dokonanie przelewu na 7 tysięcy złotych na zakup komputera wzbudziły podejrzenia. Pokrzywdzona dopiero postanowiła zadzwonić do syna, który był zaskoczony całą sytuacją.
Kolejny raz apelujemy o zachowanie zasady ograniczonego zaufania, o nie podejmowanie pochopnych i szybkich decyzji mających związek z naszymi oszczędnościami. Zanim udamy się do banku, zanim wykonamy przelew sprawdźmy wiarygodność przekazanych nam informacji. Jeżeli dzwoni osoba, która twierdzi, że pracuje w banku i przekonuje, że ktoś próbował zalogować się na nasze konto albo zlecił z naszego konta przelew to bądźmy ostrożni, bo to może być próba oszustwa. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą, która podaje się za pracownika banku, rozłączmy się i osobiście lub telefonicznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
W sytuacji kiedy otrzymujemy niepokojącą wiadomość od naszych najbliższych również jak najszybciej sprawdźmy ją. Zadzwońmy do tej osoby na numer, który mamy zapisany w kontaktach, a nie w wiadomości SMS.
nadkomisarz Maja Piwowarska
Komenda Powiatowa Policji we Wschowie