Policjanci ostrzegają przed oszustami działającymi metodą „na BLIKA”
Lubuscy policjanci przestrzegają przed oszustwami „na BLIK”. Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę. Niestety jest to kolejna forma oszustwa, z której to przestępcy zrobili sobie źródło dochodu. Pamiętajmy, że nie możemy udostępniać danych do kont bankowych, ani też kodów do płatności mobilnych. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, by dbać o swoje bezpieczeństwo finansowe!
Lubuscy policjanci systematycznie otrzymują zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". Zazwyczaj mieszkańcy podają ten sam przebieg zdarzeń, który rozpoczyna włamanie na konto na portalu społecznościowym, a następnie próby kontaktu ze znajomymi pokrzywdzonego poprzez komunikator i prośba o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadza zgłaszających do utraty pieniędzy. Policjanci kolejny raz apelują o rozwagę i brak zaufania do osób podających się za naszych krewnych czy znajomych. Pamiętajmy, że zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, powinniśmy upewnić się, czy za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie. Pomysły przestępców są najróżniejsze np.: zagubiony telefon, skradziona torebka, brak środków na leki, brak pieniędzy na powrót do domu, czy po prostu trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Z tego powodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i zapytać, czy naprawdę chciał pożyczyć pieniądze.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
-pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
-pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
-nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
-oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
-stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
-potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
-sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
-chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
aspirant Justyna Sęczkowska-Sobol
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli