Seniorzy nie dali się oszukać!
Na dwanaście prób oszustw na seniorach, dwanaście było nieudanych! Do mieszkańców powiatu świebodzińskiego dzwonili przestępcy, którzy próbowali ich oszukać i pod różnymi legendami wyciągnąć oszczędności ich życia. Dzięki działaniom informacyjnym i profilaktycznym, dziś wiele osób starszych jest świadoma zagrożeń i wie, jak się przed nimi bronić. Dlatego też warto rozmawiać z bliskimi i ostrzegać ich przed sposobami jakimi działają oszuści.
Policyjne działania profilaktyczne mają na celu zapobieganie oszustwom i w konsekwencji utracie oszczędności wielu mieszkańców. Kiedy dochodzi do próby oszustwa, musimy wiedzieć, jak je rozpoznać i jak się przed nimi obronić. Dlatego też policjanci, media, a także pracownicy różnych instytucji, w tym banków ostrzegają przed oszustwami i podają sposoby ich działania. Im więcej osób będzie świadomych co do sposobów działań oszustów, tym większa szansa, że nie padną ich ofiarą. W powiecie świebodzińskim, pod koniec ubiegłego miesiąca doszło jednego dnia aż do dwunastu prób oszukania starszych ludzi. Na telefony stacjonarne dzwoniono pod różnymi legendami i próbowano nakłonić seniorów by oddali swoje pieniądze. Szczęśliwie każdy telefon trafił na ostrożnego i świadomego zagrożeń rozmówcę i w żadnym przypadku nie doszło do przekazania pieniędzy.
Pamiętajmy:
- Policja nigdy nie prosi o pieniądze ani nie przyjedzie ich odebrać! Policjanci nie decydują o ewentualnej kaucji i to nie im można ją wpłacić, a jedynie do Sądu po ewentualnej takiej decyzji na rozprawie! Jeśli dzwoni ktoś, podając się za osobę bliską i błagając o pieniądze, bo na przykład miał miejsce wypadek i chcą go zatrzymać, to jest to OSZUSTWO!
- Pracownik banku nigdy nie zadzwoni, że twoje konto zostało zaatakowane i musisz przelać pieniądze na bezpieczne konto! To zawsze jest próba oszustwa. Przedstawiciele banku nie poproszą Cię również o zainstalowanie dla bezpieczeństwa aplikacji, wejście w link lub podanie hasła. Nawet w przypadku jeśli na telefonie wyświetli się nazwa banku. Jest to Branding - mobilna usługa zastąpienia wyświetlania numeru na wskazaną przez nas nazwę. Oszuści mogą zadzwonić i próbować działania pod legendą problemów technicznych podczas próby wzięcia kredytu na wasze nazwisko. Kiedy usłyszą, że nie chcieliście brać pożyczki, zapytają, w jakim banku macie konto i oświadczą, że poinformują wasz bank. Po chwili zadzwoni telefon, a na wyświetlaczu pojawi się nazwa waszego banku. Aby przed tym się bronić, odrzućcie takie połączenie i z internetu bądź umowy weźcie oryginalny numer na infolinię banku i tam sprawdźcie, czy próbowali się z wami skontaktować.
- Nigdy nie zgadujcie kto może do was dzwonić i nie podawajcie imion! Oszuści celowo mogą wprowadzać zakłócenia na początku rozmowy, abyście sami podali imię, a oni tylko je potwierdzą i w ten sposób uprawdopodobnią, że są bliską wam osobom. Niech dzwoniący sam się przedstawi lub podajcie fałszywe imię wnuka i sami upewnicie się, czy jest oszustem.
- Kiedy jesteście sami, nie wpuszczajcie obcych do domu. Szczęśliwie dziś opomiarowanie grzejników, liczniki wody spisywane są zdalnie. Pozostałe liczniki można podać telefonicznie. Jeśli jesteście sami i przyjdą dwie nieznane wam osoby, to pod pretekstem spisania liczników lub przykładowo awarii wody, jedna z osób może odwrócić waszą uwagę, a druga przeszukać mieszkanie i was okraść. Warto poprosić zaufanego sąsiada, aby wam towarzyszył lub poprosić o przyjazd kogoś bliskiego.
aspirant Marcin Ruciński
Komenda Powiatowa Policji w Świebodzinie