Aktualności

Uważaj! Oszustwo na BLIK nadal aktualne

Data publikacji 24.04.2023

Dostałeś wiadomość z prośbą o płatność za pomocą Blika? Zanim prześlesz kod upewnij się, że osoba która o niego prosi faktycznie jest tą za kogo się podaje. Weryfikacja wiadomości, to pierwsza czynność, którą należy zrobić by uchronić pieniądze. O tym jak ważna jest to czynność przekonał się mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który myśląc, że pomaga koledze stracił tysiąc złotych.

Oszustwa za pomocą płatności Blik są nadal aktualne. Sprawcy po uprzednim włamaniu się na komunikator podszywają się pod właściciela konta, z którego wysyłają wiadomość z prośbą o płatność. Historie, które podają są bardzo różne promocyjna cena sukienki, ekstra obuwie, problemy z kontem czy też szybka pożyczka. W wielu przypadkach osiągają cel i wyłudzają w ten sposób pieniądze. O tym jak ważna jest weryfikacja otrzymanej prośby przekonał się mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który myśląc że pomaga koledze stracił tysiąc złotych. Sprawca po przejęcia konta kolegi podszywał się pod niego i wysyłał do jego znajomych wiadomość z prośbą o zapłacenie za coś Blikiem, bo on ma trudności z płatnością. Mieszkaniec powiatu nic nie podejrzewając wysłał mu kod. Podejrzenie, że coś może być nie tak, przyszło dopiero wtedy, gdy oszust ponownie poprosił o przelanie kodu na kolejne tysiąc złotych. Tym razem nie wysłał już kodu, tylko zadzwonił do kolegi w rozmowie z którym okazało się, że padł ofiarą oszustwa.

Mając na względzie przypadek mieszkańca powiatu pamiętaj, żeby przy korzystaniu z płatności mobilnych przestrzegać kilku zasad, między innymi: 

•    stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
•    zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
•    zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
•    pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
•    używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
•    nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
•    nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
•    zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https”  świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
•    robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
•    zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
•    przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.

komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony