Aktualności

Miał być zysk, a straciła ponad 5 tysięcy złotych. Uważajmy na oszustów!

Data publikacji 28.06.2022

Czasami brak ostrożności powoduje, że zamiast zysku tracimy pieniądze. Dość boleśnie przekonała się o tym mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która chcąc sprzedać wazon za 100 złotych, straciła z konta ponad 5 tysięcy złotych. Uważajmy, oszuści nie odpuszczają i nieustannie szukają okazji do wzbogacenia się.

Sprzedaż rzeczy na różnego rodzaju portalach aukcyjnych to już standard. Musimy jednak pamiętać, że internet, to również doskonałe miejsce dla oszustów, którzy tylko czekają na to by móc dostać się do pieniędzy zgromadzonych na naszym koncie bankowym. Decydując się na korzystanie z portalu musimy zawsze zachować ostrożność, znać działanie procesu kupno-sprzedaż, a przede wszystkim nigdy nie podawać innym osobom danych umożliwiających zalogowanie się do naszego konta bankowego. Sprawcy bardzo szybko wychwycą z kim mają do czynienia i zrobią wszystko by osiągnąć cel. Brak ostrożności w tym zakresie może nas drogo kosztować. Przekonała się o tym mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która na jednym z portali wystawiła do sprzedaży wazon o wartości  100 złotych. Na zainteresowanie towarem nie musiała długo czekać. Już po chwili dostała informację z prośbą o podanie imienia i nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej na który zostaną przesłane informacje niezbędne do wysłania przesyłki i pieniędzy. Kobieta zgodnie z prośbą, podała swoje dane, a także dane z karty płatniczej. Kolejnym krokiem jaki wykonała, było wejście w link przesłany na adres email, wpisanie danych i otrzymanego kodu. Niestety już po chwili okazało się, że wykonane polecenia doprowadziły do utraty pieniędzy z konta. W ten sposób kobieta straciła ponad 5 tysięcy złotych.

Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru poprzez portal aukcyjny zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.

Co powinno zwrócić uwagę?

  • Zaskakująco szybka odpowiedź na wystawiony towar? To sygnał, że możesz mieć do czynienia z oszustem.
  • Chęć szybkiej transakcji i pomocy w jej przeprowadzeniu.
  • Prośba o dane osobowe oraz informacje z karty płatniczej.
  • Sugerowanie formy płatności przez nieznajomego.

Czego NIGDY nie należy robić:

  • Podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych.
  • Wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem SMS, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, który przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do konta i wypłacenie z niego pieniędzy.

To od ciebie i twojej świadomości zależy czy staniesz się ofiarą oszusta. Pamiętaj, żeby ciągle pogłębiać wiedzę w tym zakresie, bo sprawcy nie poprzestają udoskonalać swoich metod i pojawiają się w najmniej oczekiwanych miejscach.

 

podkomisarz Justyna Kulka

Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony