Aktualności

Stracił ponad 38 tysięcy złotych. Oszust podawał się za pracownika banku

Data publikacji 02.02.2022

Ponad 38 tysięcy stracił mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który padł ofiarą oszustwa na „pracownika banku”. Oszuści podszyli się pod numer telefoniczny banku do którego należy, a następnie umiejętnie pokierowali rozmową, by ten wykonał polecenia. W konsekwencji oszust zyskał pieniądze, a mężczyzna pozostał z kredytem.

Policjanci krośnieńskiej komendy prowadzą sprawę mieszkańca powiatu, który padł ofiarą oszustwa. Jak do tego doszło? Pod koniec stycznia zadzwoniła do niego kobieta podająca się za przedstawiciela banku, informując że doszło do włamania na jego konto. Według jej relacji jakiś mężczyzna próbuje wypłacić z jego konta pieniądze i ona dzwoni, żeby zweryfikować tę wypłatę, jednocześnie informując, że doszło do ataku hackerskiego, którego skutkiem było wykradnięcie danych, w tym również jego. Mężczyzna będąc przeświadczonym, iż rozmawia z prawdziwym przedstawicielem banku, gdyż znał numer telefonu który mu się wyświetlił, przelał posiadane na koncie pieniądze na inny rachunek bankowy. Po chwili kobieta zapytała się o wykonaną transakcję, a po usłyszeniu odpowiedzi poprosiła o podanie numeru NIK, następnie hasła w celach weryfikacyjnych. Mężczyzna wykonał jej prośbę. Po chwili został poinformowany, że na jego dane wzięty został kredyt w wysokości 30 tysięcy złotych, a za kradzieżą danych prawdopodobnie stoi pracownik placówki banku do którego należy. Kobieta poinformowała również, że już zajmuje się anulowaniem kredytu i w tym celu zostanie przekierowany do innego pracownika banku, który miał pracować w dziale prawnym i zajmować się sprawami wyłudzeń kredytów. Według podanych instrukcji mężczyzna miał wypłacić otrzymany kredyt i wpłacić pieniądze za pomocą wpłatomatu na konto innego wskazanego banku. Bank ten miał posiadać najlepsze technologie, dzięki którym pieniądze znajdą się błyskawicznie na koncie, w wyniku czego kredyt zostanie spłacony. Instruowany przez fałszywego pracownika banku, za pomocą kodów BLIK wpłacił 30 tysięcy złotych. Po chwili okazało się, że na dane mężczyzny ponownie została wzięta pożyczka, tym razem w wysokości 5 tysięcy złotych. Manipulowany przez oszusta, zaakceptował kredyt, a następnie wykonał czynności zgodnie ze wcześniejszymi wskazówkami. Po wykonaniu wszystkich poleceń, mężczyzna otrzymał informację o anulowaniu kredytu, a w związku z zaistniałą sytuacją otrzyma od banku odszkodowanie w wysokości 15 procent od kwoty kredytu. Gdy po jakimś czasie mężczyzna sprawdził swoje konto, okazało się, że widnieje na nim wzięta pożyczka na ponad 38 tysięcy złotych, a on sam padł ofiarą oszustwa.

Mając na względzie powyższy przypadek, apelujemy do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności. Dzisiejsze technologie są dużym udogodnieniem, ale i mogą nieść za sobą wiele zagrożeń. Pamiętajmy, że oszuści cały czas doskonalą swoje metody by wykraść pieniądze. Po przejęciu numeru telefonu banku, z łatwością podszyli się pod jego pracownika, by następnie wiarygodnie przedstawić wymyśloną na poczet oszustwa historię. To od naszej świadomości i ostrożności zależy czy damy się zmanipulować, czy też nie. W takich sytuacjach nigdy nie możemy działać pod wpływem emocji, bo jest on złym doradcą i ślepo wykonywać poleceń. Ważne jest byśmy o przypadkach działania oszustw rozmawiali  z innymi, bo może dzięki temu nasi bliscy nie staną się ich ofiarą.

Pamiętaj:

  • Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj loginu i hasła przez telefon.
  • Nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
  • Jeśli otrzymasz telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, która poinformuje cię, że twoje dane bądź pieniądze są zagrożone, nie ufaj jej bezgranicznie, nie wykonuj poleceń i rozłącz się. Sam wybierz numer telefonu do pracownika oddziału banku z którym masz kontakt, bądź u którego zakładałeś konto. Numer telefonu z pewnością będziesz miał w dokumentacji z banku. Jeśli jest to możliwe połącznie wykonaj z innego numeru telefonu.
  • Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.

 

podkomisarz Justyna Kulka

Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony