Aktualności

Dostałeś telefon z banku? Zachowaj czujność – to mogli być oszuści!

Data publikacji 07.10.2021

Otrzymałeś telefon od pracownika działu bezpieczeństwa banku, działu do spraw walki z cyberprzestępczością, a może jeszcze innego specjalisty, który w trosce o twoje pieniądze sugeruje zainstalowanie na telefonie bądź komputerze konkretnej aplikacji? Uważaj to może być oszustwo! Nie daj się zwieść na wszelkie próby manipulacji i zapewnienia o wiarygodności. Wykonując polecenia rozmówcy dajesz mu dostęp do konta, a tym samym do swoich danych i pieniędzy.

Wiele mówi się o zachowaniu ostrożności podczas kontaktów z nieznajomymi osobami, tym bardziej gdy sugerują zainstalowanie konkretnej aplikacji mającej chronić pieniądze. W konsekwencji zamiast ochrony, tracimy niejednokrotnie dorobek życia, bądź na nasze dane zaciągane są pożyczki. Pamiętajmy, że sprawcy oszustw doskonale wiedzą co  jak mówić, jak kierować rozmową i jakich argumentów użyć żeby uśpić czujność i osiągnąć cel. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę podczas rozmowy i czego bezwzględnie nie robić?

- Otrzymując telefon z banku możesz usłyszeć, iż rozmawiasz z osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo banku, którego zadaniem jest ochrona twoich pieniędzy.

- Historia, którą usłyszysz może dotyczyć prób zalogowania się na Twoje konto przez inne osoby, konieczności potwierdzenia dokonania przelewu z twojego konta, czy też wzięcia pożyczki na Twoje dane. Informacje, które usłyszysz mogą być bardzo różne.

- Rozmówca przez cały czas będzie próbował uśpić Twoją czujność, a zadawane pytania mają za zadanie uwiarygodnienie jego historii i troski o Twoje pieniądze.

- By zwiększyć swoją wiarygodność, oszust zasugeruje ci, że możesz sprawdzić numer telefonu z którego dzwoni i zapewnia że jest on taki sam jak na karcie kredytowej Twojego banku. Niech nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że ten numer telefonu faktycznie taki będzie.  

- W trakcie rozmowy usłyszysz, że musisz zainstalować na telefonie konkretną aplikację. Jesteś również zapewniony, iż zostaniesz pokierowany krok po kroku skąd ją pobrać i co należy zrobić. Jeśli wykonasz to polecenie, z pewnością nie ochronisz pieniędzy, a jedynie stracisz je. Dlatego NIGDY nie instaluj na telefonie, czy też komputerze żadnych otrzymanych czy też sugerowanych aplikacji. Ich instalacja skutkuje przejęciem twojego urządzenia.

- Gdy mimo wszystko zainstalowałeś aplikację, będziesz informowany o kolejnych krokach i proszony o podawanie różnych danych, między innymi kodów autoryzacyjnych otrzymanych sms. Przez cały czas rozmówca zapewnia cię, że wszystko co się dzieje, nawet znikające z konta pieniądze, jest prawidłowe i konieczne żeby zapewnić ochronę.

- Na każdą Twoją wątpliwość , pseudo przedstawiciel banku ma odpowiedź, która ma cię uspokoić, a jemu… dać czas na wyczyszczenie konta.

- Do samego końca będziesz zapewniony o prawidłowości podjętych kroków.

Pamiętaj, że sprawcy nie odpuszczają, a jedynie udoskonalają swoje metody. Ważne jest, żebyś nie wpadał w panikę, słysząc o groźbie utraty pieniędzy. Gdy faktycznie otrzymasz taki telefon, sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a nie wykonuj na ślepo polecenia. Bank nie będzie Cię prosił o zainstalowania aplikacji chroniącej pieniądze, nie będzie też prosił o przekazanie loginu, hasła czy też kodów autoryzacyjnych. Zachowaj czujność i działaj rozsądnie.

 

podkomisarz Justyna Kulka

Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony